Att mingla med okända människor är inte det lättaste; och att mingla målinriktat är en konst. Nina Jansdotter, som bland annat arrangerar olika mingel-event, är något av en expert på mingel. Här kommer fem av hennes bästa mingel-tips.
1. Vad är ditt syfte med minglet?
Bestäm dig för vad du vill ha ut av det mingel du ska gå på; vilket ditt syfte är. Det kan till exempel vara att söka jobb eller finansiering, att lära sig något nytt, få kontakt med en viss person eller att framför allt ha trevligt och lära känna nya människor. Men lås dig inte utan var öppen för andra syften, om en möjlighet dyker upp.
2. Förbered dig
Förbered dig genom att ta reda på vem som kommer att vara där. Då får du bättre koll på läget och kan se om någon är särskilt intressant för dig och ditt syfte. Finns det en deltagarlista är det enklast, annars kan man fråga arrangören om vem som har anmält sig. Se också till att ha energi inför minglet. Om man är alldeles för trött gör man inget bra intryck.
3. Be om visitkort
Ta med visitkort, om du har. Men det är viktigare att be om andras visitkort än att dela ut själv eftersom du då har alla kontaktuppgifter, om du vill ta kontakt. Anteckna gärna på visitkortens baksida för att komma ihåg vem som var vem, vad ni har pratat om eller något kännetecken för att lättare komma ihåg namnet.
4. Avsluta artigt och mingla vidare
Lär dig en teknik för att avsluta samtalet, så att du inte känner dig oartig. Det kan vara en fras som: ”Tack, det var jättetrevligt men nu ska jag mingla vidare”. Lär dig att läsa av människor för att förstå när de tycker att det räcker, tecken som att någon står och tittar åt ett annat håll eller verkar lite rastlös.
5. Följ upp
Framgångsrika minglare är duktiga på att följa upp. Man kan följa upp med ett mail, ett telefonsamtal eller att man bokar in ett möte. Det är på så vis man får ut något verkligt konkret av ett mingel.
Att bli en duktig minglare som kan skapa möjligheter kräver mycket övning. Så, ge dig ut och mingla!
Av Christina Hultman
Senaste Artiklarna
Senaste Tipsen