Kalendern är fulltecknad och det går inte att få plats med mer – du hittar ingen tid. Vad gör du då? Jo, skapar dig tid. Andreas Bodin, coach och entreprenör som bland annat driver podcastserien Det handlar om dig, har samlat olika experttips om hur man skapar sig tid:
1. Identifiera tidpunkterna på dygnet då du är som mest produktiv och fokuserad och lägg de mest utmanande uppgifterna just där på dagsschemat.
2. Investera i din tid precis som om det gällde pengar. ”Är det värt tiden?” Om du investerar förståndigt så kommer avkastningen att bli bättre.
3. Analysera vad du gör under dagen. Hur lång tid tar det till exempel att läsa och svara på e-post varje dag? Om tiden kan kortas så frigör du tid till något annat – det kan vara att knyta nya kontakter eller göra en presentation till exempel. Personliga möten visar sig ofta vara lönsamma!
4. Gör en topplista över de mest lönsamma aktiviteterna och ta en snabb titt på den när du ska prioritera under dagen och gör därefter ett smart överslag. Flytta om punkterna på listan när verkligheten förändras.
5. Finns det andra läckor under din dag som stjäl din tid? Går det att göra flera saker samtidigt? Förlägg till exempel ett möte under en gemensam lunch eller en promenad så slår du två flugor i en smäll så att säga.
Senaste Artiklarna
Senaste Tipsen