Bloggar är bra att använda i sin marknadsföring. Syns ditt företags produkter eller tjänster i rätt bloggar ger det också effekt i form av nya kunder och beställningar. Här är fem snabba tips om hur du använder dig av bloggar:
1. Bloggare med din målgrupp
För att samarbetet ska få effekt är det viktigt att bloggarens läsare matchar dina kunder. Se alltså till att läsarna motsvarar din målgrupp. Om din målgrupp är män över 40 år ger det inte så bra effekt att samarbeta med en 15-årig bloggare.
2. Hitta lämpliga bloggare
Ta dig tid att leta upp rätt bloggar. Använd dig av Google och Bloggportalen.se för att hitta lämpliga kandidater. Läs kommentarer i bloggar du fastnar för och hitta på så sätt länkar till fler bloggar som kan passa ditt företag.
3. Kontakta bloggare på rätt sätt
Se till att hålla en trevlig och personlig ton samtidigt som du sticker ut. Första mailet får gärna vara kortare – skicka inte mängder med bilder och filer, för då är risken att mailet slängs direkt. Skicka gärna en påminnelse om bloggaren inte svarat inom en vecka. Bloggare får många mail angående samarbeten så ge inte upp efter bara ett mail.
4. Bloggkampanj med tävlingar och rabattkoder
Inled samarbeten med de bloggare som blir intresserade av dina produkter eller tjänster. Det kan vara produkttester, rabattkod till läsarna, rabattkod till bloggaren, tävling eller annat skoj. Använd bloggarnas kunskaper om vad deras läsare gillar bäst. Avsluta alla bloggkampanjer med en rabattkod och se till att bloggaren länkar tydligt till din sida.
5. Håll koll på regler och lagar
Om du betalar bloggaren för att synas i ett inlägg är det viktigt att bloggaren nämner det, t. ex. ”i samarbete med ”företagsnamnet” kan du vinna en cykel här i min blogg”, annars följer ni inte marknadsföringslagen. Tävlingar kräver en prestation av vinnaren och det får inte vara slumpmässigt vem som vinner, för då anses det vara ett lotteri enligt Lotteriinspektionen. Lotterier måste godkännas innan vilket inte tävlingar behöver göras.
Om du betalar bloggaren för att synas i ett inlägg är det viktigt att bloggaren nämner det, t. ex. ”i samarbete med ”företagsnamnet” kan du vinna en cykel här i min blogg”, annars följer ni inte marknadsföringslagen. Tävlingar kräver en prestation av vinnaren och det får inte vara slumpmässigt vem som vinner, för då anses det vara ett lotteri enligt Lotteriinspektionen. Lotterier måste godkännas innan vilket inte tävlingar behöver göras.
Läs mer på: Bloggagenturen.se
Käthe Nilsson
Senaste Artiklarna
Senaste Tipsen