Jag vill ta ner varumärket från stjärnstrategernas galaxer till jorden och varje människas hjärta. För det är där det börjar. Varumärket. Eller som jag brukar kalla det personligheten. Det börjar inte bland en massa moduler eller modeller. Oavsett om du är en del av en stor organisation eller är enmansföretagare så har du ett ansvar. Och en möjlighet. En möjlighet att bygga tillit och attraktion. Om du vill bli känd, stolt och efterfrågad. Eller om du vill bidra till din organisations varumärke. Jag heter Ulf Bergman och driver reklambyrån Stolt Kommunikation i nätverksform. Varumärkesakuten är min plattform för att inspirera, föreläsa och utbilda i konsten att bygga och leva sitt varumärke. Jag delar lokal med K22 som består av ett 40-tal enastående kommunikatörer som samarbetar, ger varandra jobb, tankar, idéer och energi.
Del 2. Följer du ditt hjärta?
Är du ärlig och vill erbjuda omvärlden något som hjälper de du möter? Fullt ut? De flesta brukar svara ja på denna fråga men blir sedan både blyga, otydliga, lågmälda och brister i uthållighet. Om du vill bli känd, stolt och efterfrågad behöver du hela tiden både bygga och leva ditt varumärke. Då behöver du definiera, paketera och kommunicera ditt erbjudande så att du skapar tillit OCH attraktion. Svara ärligt på dessa frågor.
1. Erbjuder du nytta?
Det märks om du är övertygad och brinner för ditt erbjudande. De du möter tänker hela tiden ”What´s in it for me?” Även om vi människor ofta tror att vi reagerar med förnuftet och gör rationella förnuftiga val så finns alltid känslorna med som påverkar besluten. Definiera dina nyttoargument (logos) och kom ihåg de känslomässiga (patos) också.
2. Erbjuder du glädje?
Livet är för viktigt för att ta på för på stort allvar sa någon. Sant. Den lekande människan är viktigare än någonsin. Glädje är ofta förknippat med lek. I leken föds nya tankar. I leken får du vara sig själv. I leken får du ny energi. Våga visa på vilket sätt ditt erbjudande ger andra glädje. Underhållning och upplevelser är en starkt växande trend.
3. Erbjuder du värde?
Alla hållbara affärer ger ett värde till köparen. Och till säljaren. Och till samhället. På vilket sätt bidrar ditt erbjudande med värde? Blir kunden rikare, lyckligare, synligare, starkare, duktigare, kunnigare, kompetentare eller vad? Skriv ned och definiera värdet av dina erbjudanden.
4. Har du en lönsam affärsmodell?
Du kan ha världens bästa affärsidé men inte en lönsam affärsmodell. Har du det? Har du analyserat och definierat kanaler för distribution, kommunikation och sälj, kundrelationer, intäktsströmmar, nyckelresurser, nyckelaktiviteter, partners, kostnadsstruktur och företagets skalbara affär? Gör det.
5. Är det lätt att köpa av dig?
Att ha paketeringen av erbjudandet på plats tillhör en av de fyra viktigaste delarna i en lönsam affär enligt forskaren, författaren och ekonomie doktorn vid Stockholms Handelshögskola, Lars-Johan Åge.
Paketera väl tydligt och enkelt, tänk McDonalds, tänk Ikea , tänk Volvo. Och försök alltid ha ett erbjudande som är så attraktivt att det inte går att motstå. Det brukar också kallas att ha en ”low-hanging-fruit”. Försök få kunden innanför tröskeln, då går nästa steg lättare.
Senaste Artiklarna
Senaste Tipsen