Foto: Stock
Så skyddar du ditt varumärke online
Företag lägger idag ned miljardbelopp på internetmarknadsföring, men inte ens en bråkdel av detta går till att skydda sitt varumärke online.
Allt eftersom förutsättningarna på internet förändras ökar utsattheten och ett missbruk av varumärket får snabbt konsekvenser i vår digitala värld, något som i förlängningen riskerar företagets verksamhet och framgång. Men det går att skydda sig.
Nedan följer fem tips från Kevin Day som är Nordenchef på MarkMonitor om vad man som företagare bör tänka på i sin varumärkesstrategi.
1. Skydd av digitalt material
Alla företag har ett digitalt innehåll som behöver skyddas från användande i olämpliga sammanhang. Det kan vara allt från filmer, musik, mjukvara eller spel till patent, kundregister, verktyg för mjukvaruutveckling och databaser. Om det har ett värde – är det sårbart. Bedöm risken för ett olämpligt utnyttjande av digitalt material, se till att utveckla en plan för att skydda det.
2. Försäkra dig om att kunden hittar rätt
Vägled kunden att hitta rätt till varumärkets produkter och till de licensierade återförsäljarna. Genom att registrera namn som liknar varumärkets eller som de kan tänkas stava fel på, så minskar risken för att kunden ska luras handla falska produkter från webbsidor med snarlika webbadresser. Se över vilka och hur många variationer på namn som behöver registreras och bedöm riskerna utifrån vad budgeten tillåter.
Foto: Privat
3. Bild- och videosök allt viktigare
Webbsidor och appar som bygger på bildpublicering har ökat i popularitet, inte minst genom sociala nätverk. Håll koll på de platser där det pratas om varumärket. Inte all bildpublicering är av ondo, tvärt om. Bygg en strategi för att bevaka att varumärket inte utnyttjas i annat syfte än att sprida berättelsen om produkterna och hur de används.
Varumärken lever ofta virala liv. Film och video på internet indexeras alltmer effektivt i sökmotorerna. Det motiverar även varumärkessnyltarna att utnyttja rörlig media. Se till att varumärket och dess produkter finns i de sammanhang där det är lämpligt att synas. Bevaka företagets intressen även där.
4. Tänk globalt redan från början
Varumärkessnyltare känner inga landsgränser och är snabba på att utnyttja de växande antalet digitala kanaler och att utge sig för att vara registrerade varumärken. Strategin för varumärkesskydd måste vara anpassningsbar för att hålla samma fart som varumärkessnyltarna. Sociala applikationer på den globala marknaden, så som Kina, är under stark frammarsch. Nya sociala nätverk och appar kan ta fart på kortare tid än vad större företag kan hänga med och anpassa sig efter. Därför krävs det att företag tänker globalt från start för att klara varumärkesfrågorna.
5. Vår nya verklighet: De nya toppnivådomänerna är här
De nya så kallade generiska toppnivådomänerna som .film, .club, finance och .digital innebär ökade möjligheter att göra affärer online, men det kan också utgöra en fara, och varje varumärke behöver en strategi för att kunna hantera det. Hundratals nya toppnivådomäner släpps nu på marknaden och det är dags att välja – registrera och använda eller bevaka och skydda varumärket. Se över det juridiska och riskhantera. Balansera risker och möjligheter allt efter vad budgeten tillåter och utveckla en strategi för det.
Skribent: Oliver Kertes
Dela dessa tips på sociala medier
Senaste Artiklarna
Senaste Tipsen