Kommunikationslandskapet för B2C har förändrats drastiskt de senaste 5 åren och sociala medier är numera ett integrerat kommunikationsverktyg för företag och deras kunder. Ingen tv-show är komplett utan en hashtag efter varje reklam paus. Kundtjänst använder sig av Facebook och Twitter för att informera och hjälpa sina kunder, och ingen ny produkt lanseras utan en fullt utvecklad social media kampanj. Sociala medier förändras ständigt och det kan kännas omöjligt att ens veta vart man ska börja. Charlotte Stringer, Social Content Manager på STYLIGHT delar med sig av sina 5 bästa tips och lärdomar.
1. Lär känna din målgrupp
Ta reda på vad dina användare tycker om.
Tyvärr finns det inte en “one size fits all” när det kommer till sociala medier, varje kanal och varje målgrupp är unik och används för olika syften. Ta dig tiden att förstå din målgrupp, vad de tycker om och inte, när de är aktiva och vad som engagerar dem. Använd dessa insikter för att schemalägga uppdateringar när din målgrupp faktiskt är aktiv. Även om det kan verka perfekt att posta material under lunchen eller på morgonen när många är på väg till jobbet så kanske det inte alls är då dina användare är online. Tiden du lägger på att undersöka när din målgrupp är aktiv och vad som triggar dem återbetalar sig tio gånger om när du vet att det du postar når rätt människor vid rätt tillfälle.
2. Ha kunskap om dina kanaler och en strategi för varje kanal
Ta reda på vilken kanal som passar till vad och använd exempelvis Pinterest för att leda in användare på din sida där du kan visa dina produkter. Posta inte samma information på alla kanaler. Professionella uppdateringar? Hej LinkedIn! Nya produkter med vackra bilder: Pinterest är en visuell dröm för bilder. Dela upp det materialet du har och välj den kanal som passar bäst. Om du har förmånen att ha lojala följare som följer dig i flera olika kanaler är det sista du vill att tråka ut dem genom att använda samma bild och text på varje plattform. Experimentera med olika filter för inspirerande bilder på Instagram, engagera dig i heta ämnen på Twitter och interagera med konsumenter på Facebook.
3. Skapa originellt och engagerande material.
Prova nytt, roligt material. Det här är (förhoppningsvis) självklart men ack så viktigt för att få fler följare och hålla dem engagerade. En retweet eller regram här och där skadar ingen men om allt material är lånat från andra kommer du aldrig att etablera ditt varumärke. Våga prova! Det underbara med sociala medier är att det finns få regler att följa. Ha kul, engagera dina kollegor och gör saker som dina konkurrenter är för rädda för att prova. Det här är tillfället att göra ditt varumärke spännande!
4. Sociala medier sover aldrig
Planera i förväg men var inte rädd för att posta ad hoc om ett hett och relevant ämne dyker upp. Sociala medier och nyheter sover aldrig. Men bli inte skrämd, att öppna ett Twitterkonto betyder inte att du ger upp sömnen nästkommande 10 år. Däremot betyder det att du måste lägga lite tid på planering, som i förlängningen kommer att bli ovärderlig. Twitter, Facebook och Instagram fungerar bäst med regelbundna uppdateringar medan Pinterest och LinkedIn har ett lugnare tempo och kräver något nytt en eller två gånger per vecka för att vara levande. Vi vet alla att tiden inte alltid räcker till men försök att hitta lite kvalitetstid för att schemalägga poster så att det alltid finns något nytt och intressant att upptäcka.
5. LinkedIn är din bästa (professionella) vän
LinkedIn är den perfekta plattformen för att visa varför ditt företag är det bästa stället att jobba på. Professionella nätverk såsom LinkedIn, Xing och Glassdoor är dina bästa vänner när du vill berätta om ditt företag för världen. Glöm inte dessa kanaler eftersom det är det första stället potentiella nya medarbetare, investerare och kunder tittar på när de vill veta mer om dig. Vakanser? Dela dem! Har ni precis avslutat årets största affär och firar med en grillkväll? Visa oss bilderna! Här får du en chans att verkligen visa varför ditt företag är snäppet bättre än konkurrenterna. Men det viktigaste att komma ihåg när du skapar din social media-strategi är att mycket handlar om trial and error och även om den senaste tweeten inte delades och den senaste posten på Facebook bara fick 3 likes så är det helt okej. Var öppen, engagera dig i dina följare och prova ny saker. Lycka till och framför allt – ha kul!
Charlotte Stringer
Senaste Artiklarna
Senaste Tipsen