Att ställa ut på mässor är både tidskrävande och kostar en hel del. Men gör man rätt så kan det få stor genomslagskraft och ge många kunder. Här är några tips av Bröllopsfotograf Jens C Hilner som är värda att tänka på inför en mässa för att maxa alla möjligheterna. Jens ställer årligen ut på många mässor runt om i landet.
1.Nätverka med andra företag
Vad som är viktigt är att innan mässan och efter mässan försöka nätverka så mycket så möjligt med andra utställare. Här är en stor potentiell målgrupp. Tänk på att dessa företag känner massor med människor och gör du ett bra intryck så kan det bli ringar på vattnet. Du har även möjlighet att skaffa ovärderliga samarbetspartners.
2. En fin monter
Att ha en väl genomtänkt och fin monter är jätteviktigt. Försök att sticka ut ur mängden. Det är många intryck för en besökare på en mässa. Gör en monter som är lätt att förstå så du inte riskerar att besökaren inte förstår vad du säljer och kanske avfärdar den och inte går fram till montern alls. Att ha mässmontrar tillsammans med andra företag är en sådan sak som kan förvirra en kund.
3. Ge kunden en trycksak
När du står på en mässa så ska du alltid ha någon form av trycksak som du kan ge till besökaren. En snygg och välarbetad trycksak gör att du får en chans till att sälja utanför mässan. På en bröllopsmässa till exempel samlar brudparen ofta på sig massor av trycksaker för att sedan i lugn och ro titta igenom allt – de bokar sällan en tjänst på en mässa.
4. Ha en tävling i din monter
Det är alltid smart att ha en tävling av något slag där du kan få in kontaktuppgifter till potentiella kunder. Då har du möjlighet i samband med att du berättar vem vinnaren är att berätta mer om dig i ett mail. Detta ska dock inte missbrukas och användas till nyhetsmail och diverse spam för då tappar du den potentiella kunden snabbt. Glöm inte att på olika sätt koppla ihop sociala medier med tävlingen om du kan.
5. Personligt bemötande
Bemöt besökarna med ett leende och glatt humör – detta är jätteviktigt vad du än säljer. En mässa är också ett nöje för besökarna och det ska vara kul och trevligt att träffa alla företag.
Senaste Artiklarna
Senaste Tipsen