Allt fler företag vill börja blogga för att synas bättre hos Google, visa sin expertis och/eller bygga en relation med blivande kunder. Här är fem snabba tips från Käthe Nilsson på hur du får till en bra företagsblogg:
1. Planering
Lägg upp en plan för vem eller vilka som ska blogga. Bestäm ämne och inriktning på bloggen baserat på vilka läsare du vill ha, och sätt upp tydliga ramar för vad som får och inte får skrivas. Tydliga ramar ökar faktiskt kreativiteten och underlättar om det är flera som ska blogga. Fundera över inläggsfrekvensen och se till att inläggsflödet blir jämnt. Hellre en gång i veckan än fem inlägg första veckan och därefter tomt på inlägg de kommande.
2. Dela med dig av din kunskap
Många företag är rädda för att avslöja och dela med sig för mycket av sin kunskap, men för att bygga en relation med blivande kunder måste du visa att du är en trovärdig expert. Då först köper de!
3. 80/20-regeln
Det kan vara lockande att låta alla inlägg vara säljande, men försök blanda dessa inlägg så att ca 80% handlar om att dela med sig av företaget, visa vilka ni är och leverera tips medan 20% av inläggen kan få vara mer säljande och t ex. tipsa om aktuella erbjudanden och kampanjer.
4. Samla material
Ta foton under dagen när ni äter tårta och firar fem år, när Hasse knappt kan bära alla orders som kommit in och ska skickas iväg, på en kund som är på besök (såvida det är OK för kunden) och andra händelser. Det blir mycket roligare för läsaren om tips varieras med ”bakom kulisser”-bilder. Genom att ta bilder och anteckna rubriker till bloggen under dagen blir det lätt att skriva inläggen sen. Använd återkommande frågor från kunder och skriv om dessa frågeställningar i bloggen.
5. Fånga upp läsarna
Erbjud läsarna att registrera sig till företagets eller bloggens nyhetsbrev så att du snabbt kan nå dem på deras mail.
Läs mer på: Bloggagenturen
Skribent Käthe Nilsson
Senaste Artiklarna
Senaste Tipsen