Linda Björck6

För att lyckas bra i sociala medier och på LinkedIn behöver du synas. Den gamla devisen ”syns du inte så finns du inte” stämmer väldigt bra. Låt bli att koppla ihop flera av dina medier då sättet man kommunicerar på skiljer sig markant. Jämför till exempel tonen på LinkedIn med den på Facebook.

1. Komplett profil
Se till att din profil är komplett ifylld. Läs igenom din beskrivning och gör den intressant för läsaren. I stället för att till exempel bara skriva att du har varit försäljningschef, så skriv ”Under min tid som försäljningschef ökade omsättningen från 35 miljoner till 55 miljoner”. Använd ett proffsigt foto – gärna med ljus bakgrund, ingen strandbild eller ännu värre ingen bild alls.

2. Var aktiv
Var aktiv och sätt ett mål för din närvaro på LinkedIn. LinkedIn fungerar annorlunda än andra sociala medier och 3-5 inlägg per vecka räcker. Tänk kvalitet istället för kvantitet. I de relevanta grupper som du är med i kan du vara väldigt aktiv genom att hjälpa andra, svara på frågor, ställa frågor och på så sätt syns du ännu mer.

3. Dela med dig
Dela med dig av andras inlägg som du tycker är bra. Är du aktiv i flera medier så kan du även dela ett inlägg på exempelvis Twitter. Tänk på att man kan se vilka inlägg du har delat, så fundera gärna en gång extra på om inlägget stämmer med dig och ditt personliga varumärke.

4. Connecta med människor du träffar IRL
För att lyckas bra räknar man med att ens eget nätverk på LinkedIn behöver innehålla minst 300-500 kontakter. Detta för att nå ut med inläggen och synas. En vanlig fråga jag får är om man ska svara ja på alla förfrågningar och svaret är nej, det behöver man inte. Fundera på vem personen är och på vilket sätt ni kan hjälpa varandra genom era gemensamma nätverk. Tänk också på att innan du själv skickar iväg en förfrågan så skriv ett personligt meddelande om varför du vill connecta med personen, eller var ni har träffats.

5. Använd din LinkedIn-länk
Se till att du har med din personliga LinkedIn-länk, www.linkedin.com/in/lindabjorck i all kommunikation; det vill säga på visitkort, i e-post, på hemsidan osv. Gör det enkelt för andra att hitta dig och bygg upp ditt nätverk. Du ser även vilka som har tittat på din profil – så kika tillbaka och/eller skapa kontakt.

Lycka till!

Linda Björck
Affärsutvecklare
SmartBizz AB
http://www.linkedin.com/in/lindabjorck