Catarina Alexon1

Varför begränsa vad du har att erbjuda till Sverige när du kan sälja dina produkter eller tjänster världen över? Marknaden blir då plötsligt enorm. I stället för 9 miljoner människor växer den till 7 miljarder. Är ditt företag redan framgångsrikt i Sverige? Vad väntar du på? Ditt företag kan blomstra globalt.

1. Få den information du behöver

Det finns ingen anledning att sätta sig på skolbänken. Din revisor, skatteverket, tullen, din advokat och bankerna kan upplysa dig om vad som gäller och vilka dokument du kommer att behöva när du har gjort en affär. Vill du försäkra dig om att få betalt finns Exportkreditnämnden.

2. Hur ser ditt varumärke ut utanför Sverige?

Existerar det överhuvudtaget? Vår globala värld har gjort det nödvändigt för ett svenskt företag att ha ett varumärke utanför Sverige innan man börjar bearbeta världsmarknaden. Många företag misslyckas för de har bråttom och glömmer att ingen vet vem de är utomlands. Det görs bäst av någon som besitter den kunskapen samt har bott, arbetat/studerat och integrerat världen över. Annars förblir det ett svenskt varumärke skrivet på ett annat språk.

3. Hur gör man affärer i de länder du är intresserad av?

Inget annat land fungerar exakt som Sverige. Så undvik misstag genom att ta hjälp av människor som har erfarenhet av länderna du siktar in dig på.

 4. Marknadsför dig på nätet

Det första vi alla gör när vi stöter på något nytt är att googla det. Skulle du intressera dig för ett företag där all information var på ett språk du inte förstår? Exakt. Så ditt globala varumärke kombineras nu med att din hemsida även finns på engelska. Kom ihåg att svenglish inte är ett språk. Sprider du sedan ditt globala varumärke på rätt sätt på sociala medier tar det inte speciellt lång tid att bygga upp det världen över. Ett bra sätt att snabbt få upp din Google page rank är att starta en företagsblogg på engelska på din hemsida.

 5. Kunder är det viktigaste

Om du säljer tjänster kan du nätverka och hitta kunder på sociala medier. Eller kanske e-handel passar dig? Alternativt är det nu dags för dig att ha möten med rätt personer i de länder du vill exportera till. Om du är intresserad av västeuropa och USA kan du börja med att kontakta presumtiva kunder själv. Men i resten av världen behöver du anlita någon som har ett nätverk på hög nivå i länderna du siktar in dig på. Det är nödvändigt för att få ett möte.

Nyckeln till succé utomlands är förarbete, lokal anpassning, fokus på kärnverksamheten och att ta hjälp. Rom byggdes inte på en dag och global affärsutveckling tar precis som affärsutveckling i Sverige tid. Du lär dig av dina misstag och det uppsving du får när du lyckas globalt är väl värt att vänta på.

Catarina Alexon

www.catarinaalexon.com