PageLines- Jenny_Vigren.jpg

Med de sociala mediernas framväxt har rekryteringen fått nya möjligheter menar Jenny Vigren, marknadsansvarig på roi:recruit. Möjligheter som är som mest effektiva i samspel med den traditionella rekryteringen. Här ger Jenny sina fem bästa tips för att lyckas med rekryteringen på nätet:

 1. Utarbeta en tydlig kravprofil

För att lyckas med rekryteringen på nätet är det viktigt att kravprofilen är tydlig och anger vilka egenskaper som krävs för tjänsten, vad som anses meriterande samt innehåller information om övriga relevanta faktorer kring tjänsten.

2. För över kravprofilen till en annons på ett säljande sätt
Annonsen byggs upp med hjälp av kravprofilen; ju bättre kravprofil desto bättre annons. Här gäller det dock att vara mer säljande i språket och skriva på ett sätt som tilltalar målgruppen.

3. Undvik att berätta om vilken lön som erbjuds
Lönen förhandlas med kandidaten inför en anställning. Att ha med eventuell lönenivå i annonsen blir därför onödigt.

4. Använd de rätta sociala medierna till rätt uppdrag
Så som alla medier har sociala medier olika användningsområden. Facebook och Twitter används för synlighet och är uppbyggda som nyhetsflöden, medan LinkedIn är mediet som är mest inriktat på just rekrytering. Ett sätt att utnyttja dessa medier är därför att lägga upp annonsen på LinkedIn och sprida den via Facebook och Twitter.

5. Tillåt endast seriösa ansökningar

Tillåt inte knappen ”Sök den här tjänsten” på LinkedIn utan låt kandidaterna ansöka om tjänsten på traditionell väg. På så vis lockas rätt kandidater, kandidatens CV blir mer relevant och anpassat för tjänsten och alla ansökningar samlas på ett och samma ställe.

www.roirecruit.se

Skribent Johanna Järvstråt