Det finns många möjligheter med de sociala medierna, men vi behöver också se upp för svårigheterna som kan uppstå. Nina Jansdotter är beteendevetare och författare och en aktiv nätverkare på sociala medier som har koll på de fallgropar som vi bör akta oss för.
1. De sociala medierna är ett levande CV och det som skrivs här blir som en form av tatuering som inte går att tvätta bort. Begrunda att sociala medier är offentliga dokument och tillgängliga för vem som helst både nu och i framtiden. Tänk också på att vara lojal mot arbetsgivare, prata inte skit eller läck sekretess.
2. Skaffa kunskap kring säkerhetsinställningar. Du kan till exempel bestämma om inlägg ska vara offentliga, blockera personer eller avgöra vem som får kommentera. Tyvärr är näthat ett stort problem och du kan behöva skydda dig mot personer som vill förfölja och trakassera.
3. Använd inte de sociala medierna som en megafon med ensidigt budskap. Dessa plattformar ska vara just sociala och det är viktigt att föra en dialog, tillföra något som har värde för andra. Var generös och hjälp andra att sprida deras budskap, då kommer även de att hjälpa dig.
4. Det är en fallgrop att kommunicera ospecifikt eller att delta för lite, utan någon egentlig strategi. Se till att ha ett klart syfte och mål med din kommunikation. Till exempel att du ska bygga ditt varumärke, få fler kontakter eller fördjupa ditt nätverkande.
5. Var källkritisk då du delar statusuppdateringar. En del saker som sprids kan vara falska nyheter eller ha som uppsåt att skada någon, delar du vidare fel saker kan även ditt eget varumärke skadas.
Skribent Sara Lundgren
Senaste Artiklarna
Senaste Tipsen