Thomas Jönsson började sin företagarresa som 17-åring hemma i sitt rum på andra våningen. Det började som en hobby att köpa paket av billiga Hifi-prylar, piffa upp dem en aning för att sedan sälja dem dyrare, en och en, på bland annat Blocket. Ganska snart var golv till tak fyllt av prylar till ett värde av mer än 50 000 kronor, vilket fick honom att hyra en källarlokal så att han kunde starta business på riktigt. Nu driver han AnalyzeProfit och delar här med sig av sina tips.
1.Samla e-postadresser
Nyhetsbrev har ett stort värde. Det är ett av de billigaste sätten att nå ut till potentiella kunder. Om du dessutom skriver bra och relevanta artiklar i nyhetsbrevet som gör dina kunder glada är chansen betydligt större att de vill köpa just av dig. Varje mejladress man får tag på är ofta värd 20-100kr/år.
2.Blogg med SEO-optimering
En blogg bör innehålla tips, utbildning och engagerande berättelser om dina varor eller tjänster. Ge gärna bort digitalt material gratis, som t ex e-böcker eller inspirerande filmer. En blogg kan ofta skapa vinster på 10-20 000kr/månad efter 1-2 år om den sköts väl.
3. Webbplats
Se till att det alltid händer något nytt på din webbplats förstasida. Statiska sidor är så tråkiga. Koppla nyhetsbrevet till bloggen, och bloggen till hemsidan.
4. Hitta nischade marknadskanaler
För Thomas som arbetade med Hifi-produkter var det till exempel väldigt lönsamt att annonsera på Prisjakt och Blocket.
5. Var reko
Var mån om att kunderna upplever ditt företag som reko. Då är de mer benägna att handla just av dig.
Av Carin Andrén
Senaste Artiklarna
Senaste Tipsen