Hur tar man reda på när ens följare på Twitter är aktiva? När är det rätt tidpunkt för att posta inlägg? Sandra Friberg, marknadsansvarig för FeedKit har bra tips för detta:
1. Ett enkelt första steg är att se till dig själv. När är du mest aktiv? Är det vid morgonkaffet, precis efter lunchen eller väntar du helst tills arbetsdagen är slut?
2. Titta i din Twitter feed. När har du mest aktivitet bland alla du följer? Det är troligtvis så att du kan se en mer aktiv feed vid vissa tidpunkter.
3. Prova att göra ett publiceringsschema.
Vecka 1. Publicera ett inlägg kl. 9.00
Vecka 2. Publicera ett inlägg kl. 12.00
Vecka 3. Publicera ett inlägg kl. 15.00
Vecka 4. Publicera ett inlägg kl. 18.00
Notera hur hög aktivitet du får på dina inlägg (retweets, kommenterar osv). Notera även hur många nya följare du får för att se om dina inlägg ger bra spridning och väcker intresse. Försök publicera liknande innehåll under den här perioden så veckorna går att jämföra. Det finns även verktyg som gör detta till dig, dvs. ger dig all feedback i form av statistik så du enkelt kan se vilka publiceringstider som är att föredra framför andra.
4. Givetvis ska man tweeta och posta inlägg när man kommit fram till när följarna är närvarande och faktiskt själva läser sin feed. Men det är inte bara det som styr hur det mottas, innehållet är också viktigt. Vilken typ av målgrupp är det som följer dig? Unga, gamla? Tekniker, ekonomer? Anpassa innehållet efter publik och formulera dig så att mottagarna tar upp budskapet på ett enkelt och snabbt sätt.
5. Glöm inte att det är viktigt att tänka på VAR målgruppen finns. Ta hänsyn till om målgruppen finns i USA; då gäller andra publiceringstider för att justera tidsskillnaden.
Sandra Friberg, marknadsansvarig för FeedKit
Senaste Artiklarna
Senaste Tipsen