En grupp kan vara ett bättre alternativ för dig som företagare, organisation eller för dig som skapat en ideell sida för att nå ut med ditt budskap nu när Facebook skruvat åt ”synligheten” för att tvinga alla sidägare att betala för att synas. Det är också så att vi människor är sociala varelser så vi vill gärna vara med i grupper som tilltalar oss på olika sätt.
1. Som ett komplement till din gillasida på Facebook. Har du ingen gillasida ännu så kan det vara bättre att göra en grupp istället. Då når alla inlägg ut till dem som är medlemmar i gruppen och ingen missar något. Gruppen kan handla om företaget, en produkt, vara eller tjänst.
2. Även större företag har nytta av att göra en grupp, men då till att använda som ett ”internt fikarum” där alla anställda är medlemmar. Användningsområde kan vara att hålla personalen uppdaterad om vad som händer i företaget. Det går även att annonsera om lediga tjänster inom företaget.
3. Om du har återkommande event och vill hålla din publik informerad om var och när dessa event äger rum. Det går med fördel att skapa ”gruppevent” som då får samma namn som gruppen. Det underlättar också vid inbjudan så att inbjudan skickas ut till alla medlemmar i gruppen.
4. Om du brinner för någonting så är det bra att skapa en grupp för detta. Till exempel för ideella föreningar och sammanslutningar. Kanske tycker du om blommor, vill dela med dig av olika ”må bra-tips”. Tänk på att gruppnamnet ska spegla gruppens syfte.
5. Kanske vill du protestera mot någonting. Då är en grupp ett måste. Till exempel: Vi som inte vill att X-sjukhuset ska läggas ned. Här går det att skapa ett event i form av ett protestmöte.
Ingvar Nilsson
Senaste Artiklarna
Senaste Tipsen