Foto: Stock
Hur du på bästa sätt riktar din annonsering
Riktad annonsering på internet (så kallad retargeting) är ett ämne som berör, och upprör. En del tycker det känns kusligt att se annonser som ”följer” dem på nätet, även om produkten eller tjänsten är relevant för dem. Men trots vissa negativa känslor är detta en mycket effektiv form av reklam.
Vi har alla upplevt att få samma annons tjugo gånger trots att vi inte varit intresserade av produkten eller fått annonser på produkter som vi nyligen köpt. Det är denna typ av enklare retargeting som skapar frustration och ger internetannonser ett dåligt rykte. För att undvika att onödig irritation kring ett varumärke eller produkt är det därför viktigt att använda sig av riktade annonser på ett ansvarsfullt sätt.
Här följer fem snabba tips från Kristoffer Klockare, Nordenchef för Tradedoubler, om hur du effektivt och etiskt kan rikta annonser till konsumenter.
1. Hitta rätt strategi
Identifiera vilka data och vilken analys som gör att du bäst lär känna dina kunder och din publik.
2. Frekvenstak
Att hitta det tak för antalet gånger en konsument ser samma annons är nyckeln till framgång. Att visa samma annons om och om igen gör ingen nytta och om det är irrelevant information som når konsumenten, skapas irritation och den budget som spenderats är bortslösad.
Foto: Privat
3. Respektera kunddata
Europeiska konsumenter uppger att de inte har något emot att dela med sig av personlig information till varumärken som de litar på, men de oroas över att informationen kan missbrukas. Beskriv varför du begär in viss data från dina kunder och hur den ska användas.
4. Relevans är allt
Konsumenter vill få anpassade annonser och gillar varumärken som lyckas med sin reklamstrategi. Komplex målgruppsinriktning krävs för att säkerställa att varumärken vänder sig till rätt personer. Maskininlärning och artificiell intelligens ser till att annonsörerna träffar rätt personer med rätt annonser i rätt tid och på rätt enhet.
5. Var beredd att tänka om
Var inte rädd för att ändra din strategi, kunder förändrar sina kundbeteenden, så var inte rädd att ändra din strategi.
Det handlar om att respektera konsumenten och skapa lojalitet. Det vinner du, och ditt varumärke, på i längden.
Skribent:
Dela dessa tips på sociala medier
Senaste Artiklarna
Senaste Tipsen